Aquest cap de setmana, parlava amb uns amics, i un ens deia que va fer una cursa de muntanya de 30km, sense haver corregut des de feia anys, (crec que va dir quan era petit...), i molt content ens explicava que els primers kilòmetres li costaven molt i que hauria plegat, però que per orgull va acabar i que ho va fer molt bé, amb relativament bon temps, que ni ell s'ho creia. Fins aquí bé, oi? Molt orgullós ell i al·lucinada jo!!! Jo que sóc una principiant al running estava "flipant" a mi em costa arribar als 10Km en condicions, no diguem 30km i de muntanya... Ara ve la segona part. Al cap de dos dies d'haver fet la proesa els genolls li van començar a fallar, caminava i se li doblegaven sols, li feien molt de mal i al anar al metge, sorpresa!, s'havia carregat els genolls, així que la seva etapa de runner es va acabar amb aquesta fantàstica cursa de 30km. Realment una pena ja que aquest noi podria estar corrent actualment si hagués fet una bona preparació, una pena i una bestiesa alhora.
El running és un esport molt saludable, relativament fàcil de practicar i assequible, realment amb unes bones bambes ja es pot dir que no cal res més d'equipatge.
Però per córrer ens hem de preparar, hem d'entrenar el nostre cos per a l'esforç que li farem fer i evitar així sorpreses com les temudes lesions. Les curses les hem de fer amb bona condició física i això ho aconseguim amb un bon entrenament.
Aquest post el centrem en el running però es podria aplicar a tots els esports als quals s'hi vulgui dedicar un cert temps en practicar-los.
Entrenar no vol dir només córrer, un bon entrenament és la suma de molts exercicis complementaris que ajuden a estabilitzar, enfortir i ajustar els desequilibris musculars, lligamentosos, articulars i dels tendons, i els prepara per suportar les càrregues i els molts impactes que sotmetem el nostres cos amb el terra quan correm.
Moltes vegades, els que comencem entrenem distància per poder fer una cursa, però si no fem un entrenament adequat no obtindrem els resultats esperats, arribarem a meta però segurament ho faríem amb millor condició i amb una molt millor recuperació.
Pels que comencen, una cursa de 5km és una fita molt assequible i gratificant, costa relativament poc poder-la fer, ara bé, s'ha d'entrenar!
S'ha d'entrenar i descansar el suficient per que el cos pugui assimilar el que ha entrenat. Els dies d'entrenament i dies de descans han de ser equilibrats.
No s'ha de sobrecarregar massa cada dia d'entrenament, sovint els amateurs o principiants, es guien per plans d'entrenament de corredors d'elit, això fa que es facin moltes barbaritats, els corredors de nivell han passat i passen per uns entrenaments dirigits per professionals molt elaborats i molt planificats per a cada corredor i cada objectiu. Això no ho hem d'oblidar!
La planificació és bàsica per a poder assolir l'objectiu esportiu, en aquest cas la cursa de 5km.
És molt important escalfar bé abans de començar la pràctica esportiva, escalfar múscul i articulacions, així prevenim lesions i comencem a córrer amb més lleugeresa. Si heu fet alguna cursa, veureu que els que ja fa temps que corren i que en saben del tema, una estoneta abans de començar la cursa estan trotant per la zona, estan escalfant.
Al acabar, ja sigui l'entrenament o la cursa, també cal estirar la musculatura, hem de fer uns mínims estiraments per a una millor recuperació l'endemà! En aquest cas, veure els corredors més experimentats com fan estiraments és una mica més complicat, ja que quan els que s'inicien arriben a meta ells ja fa estona que ho han fet i han acabat amb els seus estiraments de recuperació, però amb sort podreu veure algú, hi dediquen una bona estona, ja que és una part important de la recuperació.
No està de més i és força recomanable fer-se una revisió mèdica abans de començar a practicar qualsevol tipus d'esport que es vulgui fer de forma regular. Evitareu sorpreses i anireu més ben preparats i assessorats.